موقعیت شهید عماد مغنیه

وابسته به جبهه فرهنگی میقات ظهور

موقعیت شهید عماد مغنیه

وابسته به جبهه فرهنگی میقات ظهور

وداع با ۱۷۵ شهید شناسایی شده قتل عام سربرنیتسا + تصاویر

به نقل از abna.ir :

به نقل از abna.ir :

  • کد خبر : 623136
  • منبع : اختصاصی ابنا
خلاصه

جسدهای شناسایی شده ۱۷۵ قربانی قتل عام شهر سربرنیتسا با حضور گسترده مردم بوسنی و هرزگوین تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ هزاران شهروندان بوسنیایی، برای آخرین بار پیش از خاکسپاری، با جسدهای شناسایی شده ۱۷۵ قربانی قتل عام شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ وداع کردند.

در تابستان سال ۱۹۹۵ میلادی و تنها چند ماه پیش از پایان جنگ قومی در بوسنی و هرزگوین، شبه نظامیان صرب بوسنی، بیش از هشت هزار نفر از مردان و نوجوانان پسر مسلمان شهر سربرنیتسا را به قتل رساندند. این جنایت بزرگ‌ترین پاکسازی قومی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

جسد امیر، یکی از قربانیان این نسل کشی به تازگی شناسایی شده است. فاطمه افندیچ، مادر امیر، می‌گوید: از اینکه بدن او را پیدا کردیم، خوشحالم. قسمتی از بدنش را اول امسال پیدا کرده بودیم. دیشب خوابش را می‌دیدم. در رویا‌هایم به دنبالش می‌گردم. بالای یک خانه پیدایش کردم و روی دامنم گرفتمش. خلاصه، آرزو‌ها و رویا‌هایم تحقق پیدا کرد. حالا دیگر او را فقط روی دامنم نگه می‌دارم.

قربانیان نسل کشی سربرنیتسا در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند و با گذر زمان، تشخیص هویت جانباختگان بسیار دشوار شده است.

کمیسیون بین المللی ناپدیدشدگان، با آزمایش دی ان‌ای از اجساد و مطابقت آن با دی ان‌ای خانواده‌هایی که نزدیکانشان را از دست داده‌اند، سعی می‌کند تا بقایای اجساد کشف شده را شناسایی کرده و آن‌ها را به خانواده‌هایشان بازگرداند.

کا‌ترین بومبرگر، مدیر این کمیسیون می‌گوید: بنابر محاسبات ما، هنوز حدود هزار مفقودالاثر داریم. علاوه بر این هزار نفر، هزاران قطعه از بدن‌های دیگر و اسکلت‌های باقی مانده بعدا کشف خواهد شد. این بقایا می‌توانند با اجسادی که هم اکنون در سردخانه‌ها داریم مطابقت کنند و به این ترتیب، کار واقعا پیچیده‌ای را در پیش رو داریم.

مراسم بزرگداشت نوزدهمین سالگرد این نسل کشی همزمان با خاکسپاری اجساد شناسایی شده، امروز جمعه برگزار می‌شود.

..................... 

  • عماد مغنیه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی